Wednesday, April 19, 2006

【Book】開かれた社会とその敵 The Open Society and Its Enemies


【本】ポパー,カール.内田詔夫・小河原誠訳.1980.『開かれた社会とその敵 第一部』.未来社.

この本を読むと思う。開かれた社会というのは壮大な幻想なのだろうか。だって世界中必死に探しても本当に開かれた社会が見つからない。開かれた社会もまた、絵に描いた餅、ポパーの言う天国だろうか。

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以下では、呪術的ないし部族的ないし集団主義的な社会のことを閉ざされた社会とも呼び、また諸個人が個人的決定に直面する社会を開かれた社会とも呼ぶことにしよう。
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ソクラテスは自分の人格の高潔性を汚すことを拒んだ。プラトンは自分の非妥協的な画面消去の主張にもかかわらず、一歩進むごとに自分の高潔性を汚す道へと追い込まれた。彼は自由思想や心理の追求と戦うように強いられた。彼はうそつき、政治的奇蹟、タブーによる迷信、真理の抑圧、そして最後には残忍な暴力を擁護するよう追い込まれた。ソクラテスの人間嫌いと言論嫌いへの警告にもかかわらず、プラトンは人間不信と論証の恐れへと追い込まれた。彼自身が僭主制を憎んでいたにもかかわらず、僭主の助けを当てにし、最も専制的な手段をも擁護するように追い込まれた。彼の反人道的な目標のもつ内在的論理、権力の内在的論理によって、彼は知らず知らずのうちにかつて三〇人政治家たちが行き着いたのと同じ地点に追い込まれたのであり、後には彼の友人のディオンや他の数多い僭主である弟子たちも同じ地点に追い込まれたのである。彼は社会を押さえつけることには成功しなかった(はるか後の暗黒時代になってはじめて、プラトン-アリストテレス的本質主義の魔力によって、社会が押えつけられたのである)。その代わりに、彼は自分の呪文で自分自身をかつては憎んでいた権力に縛りつけることに成功したのである。
 こうして、われわれがプラトンから学ぶべき教訓は、彼がわれわれに教えようとするものとは正反対のものである。それは忘れてはならない教訓である。プラトンの社会学的診断は卓越していたが、彼の推奨した治療法は彼が戦おうとした悪よりも一層悪いことが彼自身の展開によって証明される。政治変化を阻止することは治療ではなく、幸福をもたらすことはできない。われわれは主張されているような閉ざされた社会での無垢と美に戻ることは決してできない。われわれの天国の夢を地上に実現することはできない。われわれが一旦自分の理性に頼り批判の力を使用し始めるならば、また一旦個人の責任の要求、およびそれとともに知識の進歩を助ける責任を感じるならば、われわれは部族の呪術への盲従の状態に帰することはできない。知恵の樹から食べた者には、天国は失われたのである。われわれが部族制の英雄的な時代に帰ろうとすればするほど、ますます確実に異端審問、秘密警察、ロマンチックに空想されたギャング行為に到着する。われわれは理性と心理の抑圧に始まって、人間的なものすべての最も野蛮で暴力的な破壊で終わらなければならない。調和のとれた自然状態への復帰などというものはありえない。もしわれわれが引き返すならば、われわれは道のり全部を行かなければならない――われわれは野獣に帰らなければならない。(中略)だが人間であり続けたいと望むならば、そのときには唯一の道、開かれた社会への道があるのみである。われわれは安全および自由の両者のための良い計画を立てるために、持ち合わせの理性を用いて、未知と不確実と不安定の中へ進み続けなければならない。
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【Book】 Popper, Karl Raimund. 1945. The Open Society and Its Enemies Volume1. NY: Routledge

I wonder. Is the open society another grandest castle in the air? No matter how hard we try to find it, we can't see it anywhere in the world. Is the open society also the heaven that Popper talks about...?

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In what follows, the magical or tribal or collectivist society will also be called the closed society, and the society in which individuals are confronted with personal decisions, the open society.
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Socrates had refused to compromise his personal integrity. Plato, with all his uncompromising canvas-cleaning, was led along a path on which he compromised his integrity with every step he took. He was forced to combat free thought, and the pursuit of truth. He was led to defend lying, political miracles, tabooistic superstition, the supression of truth, and ultimately, brutal violence. In spite of Socrates' warning against misanthropy and mislogy, he was led to distrust man and to fear argument. Inspite of his own hatred of tyranny, he was led to look to a tyrant for help, and to defend the most tyrannical measures. By the internal logic of his anti-humanitarian aim, the internal logic of power, he was led unawares to the same point to which once the Thirty had benn led, and at which, later his friend Dio arrived, and others among his numerous tyrant-disciples. He did not succeed in arresting social change. (Only much later, in the dark ages, was it arrested by the magic spell of the Platonic-Aristotelian essentialism.) Instead, he succeeded in binding himself, by his own spell, to powers which once he had hated.
The lesson which we thus should learn from Plato is the exact opposite of what he tries to teach us. It is a lesson which must not be forgotten. Excellent as Plato's sociological diagnosis was, his own development proves that the therapy he recommended is worse than the evil he tried to combat. Arresting political change is not the remedy; it cannot bring happiness. We can never return to the alleged innocence and beauty of the closed society. Our dream of heaven cannot be realized on earth. Once we begin to rely upon our reason, and to use our powers of ciriticism, once we feel the call of personal responsibilities, and with it, the responsibility of helping to advance knowledge, we cannot return to a state of implicit submission to tribal magic. The more we try to return to the heroic age of tribalism, the more surely do we arrive at the Inquisition, at the Secret Police, and at a romanticized gangsterism. Beginning with the suppression of reason and truth, we must end with the most brutal and violent destruction of all that is human. There is no return to a harmonious state of nature. If we turn back, then we must go the whole way --- we must return to the beasts. (L.O.) But if we wish to remain human, then there is only one way, the way into the open society. We must go on into the unknown, the uncertain and insecure, using what reason we may have to plan as well as we can for both security and freedom.

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